September 2010

Kisah impianku membawa kesemua anak-anakku untuk menunaikan Haji bersama-sama. Sebuah perancangan , cabaran dan kesukaran yang pasti bukan kepalang payahnya . Inilah kisah sebuah perjalanan menuju Allah sambil anak-anak kami pimpin bersama . Tuhanku...mudahkanlah ia !

Ianya bermula sebaik sahaja aku pulang menunaikan Haji pada Tahun 2009. Sebuah keluarga membawa kesemua anak-anak mereka yang berusia belasan tahun untuk turut menunaikan Haji telah mencetuskan impian dan nekadku untuk turut mengikuti jejak mereka.




Pada Tahun 2017 , usia kami, Insya Allah :

Abah - 55 tahun ; Mama - 52 tahun ; Shafiq - 29 tahun ; Faisal - 26 tahun ; Alia - 19 tahun ; Aneesa - 17 tahun

Tuhanku berilah kami usia yang diberkati....

Monday, October 17, 2011

Mencari Syurga !


Mungkin pemikiran aku agak berbeza. Kalau kita selalu risaukan bagaimana rumah kita di dunia, selesakah, cukupkah peralatan rumah , selamatkah , mampukah , strategikkah dan berbagai-bagai persoalan berkaitan dengan bagaimana kita hidup sehari hari.

Selalu bila bercakap tentang ibadat, kita selalunya risau tentang diri kita dan suami kita sahaja...berkenaan anak-anak , biarlah dulu. Cukuplah mereka ala kadar kerana mereka secara logiknya akan hidup lebih lama dari kita . Tetapi bagi aku, bukan sahaja perancangan pelajaran dan perkara agama lain yang perlu dititik beratkan .Aku mungkin tidak memberi harta yang banyak tetapi aku mahu saham akhirat juga telah aku sempurnakan buat anak-anak. Bukan untuk diri kita sendiri sahaja yang kita usaha dan risaukan tetapi aku mahu pastikan , bila aku tidak ada nanti di dunia ini, kesemua anak-anakku telah menunaikan Umrah dan Haji didepan mata saya sendiri. Mataku sendiri yang melihat bukti mereka telah lakukan . Kalau mereka akan jadi baik atau sebaliknya , segalanya ditangan Allah. Tetapi usaha dan ikhtiarku sewaktu saya masih hidup, kami boleh jawab di hadapan Allah bahawa kami telah jalankan Amanah sebagai ibu dan bapa dengan melengkapkan Rukun Islam buat kesemua anak-anak kami.

Malunya rasanya di hadapan Mahkamah Allah nanti . kalau kita meninggalkan harta untuk anak-anak kita tetapi bila di check balik mereka tidak dapat menunaikan Haji misalnya, sia-sia rasanya rezeki yang Allah beri pada kami sewaktu hayat kami tidak dipergunakan sebaik mungkin.


Sebab itu, ini antara usaha dan ikhtiar sebagai tanda bersyukur kami atas rezeki yang dianugerahkan Illahi, atas nikmat kehidupan, nikmat kesihatan, nikmat rezeki , nikmat kasih sayang , permudahkanlah Kami membawa anak-anak kami menunaikan Haji. Supaya nanti mata tidur lena dan lega kerana sempurnakan Rukun Islam buat anak-anak mama sewaktu mama dan abah masih diberi hayat di dunia ini...

Mama mahu kita semua berkampung ditempat yang sama atau anak anak mama lebih baik dari mama tetapi ditingkat mana pun kita nanti, biarlah ianya SYURGA!



No comments:

Post a Comment