September 2010

Kisah impianku membawa kesemua anak-anakku untuk menunaikan Haji bersama-sama. Sebuah perancangan , cabaran dan kesukaran yang pasti bukan kepalang payahnya . Inilah kisah sebuah perjalanan menuju Allah sambil anak-anak kami pimpin bersama . Tuhanku...mudahkanlah ia !

Ianya bermula sebaik sahaja aku pulang menunaikan Haji pada Tahun 2009. Sebuah keluarga membawa kesemua anak-anak mereka yang berusia belasan tahun untuk turut menunaikan Haji telah mencetuskan impian dan nekadku untuk turut mengikuti jejak mereka.




Pada Tahun 2017 , usia kami, Insya Allah :

Abah - 55 tahun ; Mama - 52 tahun ; Shafiq - 29 tahun ; Faisal - 26 tahun ; Alia - 19 tahun ; Aneesa - 17 tahun

Tuhanku berilah kami usia yang diberkati....

Thursday, September 16, 2010

Berita yang tidak di duga !

"Cek nama you boleh masuk akaun bisnes you tak?", tanya suamiku tiba-tiba sebaik pulang dari kerja.
"Tak kot", jawabku ringkas , acuh tidak acuh. Aku memang malas bercerita tentang duit . Walaupun duit itu untuk diriku.

"Ada orang nak bagi duit kat you", suamiku cuba menarik perhatianku.
"Ala , duit insuranlah tu", sambil fikiran ku fokus pada "cinta kirana", sinetron yang menjadi tontonan aku dan anak anak gadisku setiap petang. Sesekali merasakan perbincangan suamiku benar benar mengganggu tumpuan kami.



"You ada akaun nama you tak", jelas suamiku untuk menarik perhatianku.
"Ala , suruh dia orang bubuh nama abang ajelah, Mama malaslah nak pergi bank".
"Tak boleh, Penama nama you, kena buka akaun nama you".
"Bagilah borang , so that I appoint you to get the money".

Suamiku ketawa dengan cadanganku, memang memahami kerenahku yang begitu malas untuk ke bank apatah lagi urusan kewangan.

"Abang kan ramai kawan kat bank, suruhlah dia orang buka akaun untuk mama so mama tak payah datang ofis dia orang, mama malaslah". Aku mula merungut apabila mula terasa suamiku akan memaksa aku untuk ke bank menguruskan hal insuran tersebut.

"You tau tak kita dapat berapa" , tanya suamiku seperti seronok semacam.
"kan 5 ribu!", malas melayan suamiku yang beria-ia benar hendak aku bercerita dengannya.

Lagipun jumlah itu aku dah tahu 5 ribu dari duit insuran dan 5 ribu lagi aku harus memujuk suamiku keluarkan duit ASB tapi aku tidak bercadang untuk memujuknya hari itu. Nantilah bila ada mood nak pujuk baru aku bentangkan cadangan itu pada suamiku. Tapi yang jelas di ingatanku "bukan sekarang dan bukan hari ini".

"Kita dapat bukan 5 ribu tapi lebih", suamiku mula memberi hint.
"Mustahil, kan kita dah keluarkan as Loan dulu", jawabku tidak mahu mempercayai suamiku kerana agakan suamiku saja nak mengenakan aku.

"14 ribu"
"Betul ke ni, mana boleh dapat banyak tu , kita kan dah buat loan, deduction cuma tinggal 5 ribu", aku cuba yakinan suamiku.
"Betul Mama , abang dah talifon dan confirmkan".

Ya Allah syukurnya tidak terduga. Macam mimpi.

Mudahnya Kau cukup wang pendahuluan untuk kami mendaftar Haji tanpa kami menduganya sama sekali. Keajaiban yang mula terasa seolah olah impianku yang paling sukar ini di restuiNya.

Minggu hadapan , apabila Shafiq dan Faisal telah selesai peperiksaan semester , kami akan ke Tabung Haji untuk urusan membuka akaun untuk Faisal , Alia dan Aneesa dan seterusnya membuat pembayaran pendahuluan untuk mendaftar nama kami serentak.

Termenung.

Sungguh aku tidak percaya semudah ini kami dapat kumpulkan duit sebanyak itu.

Sekelip mata seperti bermimpi.
Hatiku bergelodak riang sekali....



No comments:

Post a Comment