September 2010

Kisah impianku membawa kesemua anak-anakku untuk menunaikan Haji bersama-sama. Sebuah perancangan , cabaran dan kesukaran yang pasti bukan kepalang payahnya . Inilah kisah sebuah perjalanan menuju Allah sambil anak-anak kami pimpin bersama . Tuhanku...mudahkanlah ia !

Ianya bermula sebaik sahaja aku pulang menunaikan Haji pada Tahun 2009. Sebuah keluarga membawa kesemua anak-anak mereka yang berusia belasan tahun untuk turut menunaikan Haji telah mencetuskan impian dan nekadku untuk turut mengikuti jejak mereka.




Pada Tahun 2017 , usia kami, Insya Allah :

Abah - 55 tahun ; Mama - 52 tahun ; Shafiq - 29 tahun ; Faisal - 26 tahun ; Alia - 19 tahun ; Aneesa - 17 tahun

Tuhanku berilah kami usia yang diberkati....

Thursday, September 16, 2010

Kenapa riang ?

Sebelum hadirnya Syawal, aku lihat suamiku kelihatan berwajah lega walaupun pihak majikannya cuma umumkan gaji 1/2 bulan , tidak 1 bulan bonus "in advance" seperti tahun tahun sebelumnya. Aku pula tidak dapat banyak membantu kerana bisnes memang banyak terjejas kerena aktiviti ke Masjid untuk bertadarus dari 1 Ramadhan hinga 17 Ramadhan benar-benar hilangkan fokusku untuk bisnesku. Entah mengapa sejak pulang dari Haji dan Umrah beberapa bulan yang lalu, semangat kerja semakin pudar . Aku lebih asyik dengan aktiviti di masjid selain kelas-kelas pengajian agamaku. Dunia sudah semakin tidak menerujakan.

Mujur pendapatan bisnesku sentiasa cukup untuk membayar komitmen perjanjian antara aku dan suamiku dimana sejumlah wang perlu aku pastikan ada setiap bulan untuk pembayaran kos kehidupan kami yang sememangnya tinggi. Tapi hairannya , walaupun aku cuma kerja ala kadar, tapi semuanya sentiasa cukup setiap bulan malah lebihan untuk aku berbelanja setiap bulan tidak pernah tidak ada. Syukur tidak terhingga pada Illahi kerana "cukupkan segala" walaupun sesekali aku risau dengan sikap sambil lewaku dengan kerja kerja bisnesku.

Mujur juga kerana pendapatan suamiku selalu lebih dari mencukupi secara tidak langsung membuatkan aku selalu 'sambil lewa" untuk bekerja. Sebab itu bila suamiku memberitahu cuma dapat 1/2 bulan gaji untuk persiapan Hari Raya kami, membuatkan aku sedikit risau. Tetapi aku mula perasan, wajah suami sedikit pun tidak menunjukkan reaksi risau.

"Cukup ke duit kita nak raya ni bang", tanyaku di suatu hari. "Jangan risau", sambil melihat wajahku dan tersirat sesuatu yang disimpan. 23 tahun mengahwini lelaki ini membuat aku dapat menelah sesuatu yang dirahsiakan. Mungkin pandangan yang "curious" diwajahku membuat suamiku menceritakan tanpa perlu di minta.



"Kita dapat duit insuran". (Insuran Pendidikan anakku Shafiq akan matang pada usianya 21 tahun. Kami ambil Insuran Pendidikan untuknya pada usia Shafiq 4 tahun. Siapa sangka ianya berguna untuk kami setelah 17 tahun!)
"Betul ke?", kerana seingat aku , duit itu akan kami dapat tahun hadapan.
"Lepas raya ni kita dapat", jawab suamiku.
"Hmmm oklah tu, boleh kita gunakan untuk daftar Haji".
"Berapa....5 ribu kan, cam yang abang bagi tahu dulu". Suamiku mengangguk mengiakan.

Hati mula seronok kerana selepas Hari Raya kami boleh mendaftar Haji . Tapi cuma ada 5 ribu . Akaun Tabung Hajiku masih tersisa 2 ribu bermakna aku tidak perlu risau bahagianku , tetapi untuk 5 orang lagi , kami perlukan 10 ribu. Duit insuran cuma dapat 5 ribu , bermakna hendak dicari Rm 5 ribu lagi....

Dalam ingatanku ialah memujuk suamiku mendahulukan duit simpanan ASB....tetapi ingatan itu hilang begitu sahaja dek kerana sibuk menguruskan persiapan raya...


No comments:

Post a Comment